Κινητικότητες

5η κινητικότητα-Rome, Italy 16-20/08/2021

Τίτλος σεμιναρίου:

«Facing diversity : inclusive education strategies for students with fewer opportunities »

Συμμετέχουσα εκπαιδευτικός: Παντελάκη Ελευθερία (ΠΕ02)

Φορέας Επιμόρφωσης: NEW HORIZONS

Δευτέρα 16/08/2021

Θερμή υποδοχή από την υπεύθυνη του φορέα New Horizons Gabrielle Balsenau στο συνεδριακό χώρο του ξενοδοχείου Ripa στην περιοχή Τrastevere της Ρώμης. Παρουσίαση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών μέσα από τη εικονική σχεδίαση του ατομικού τους προφίλ στο facebook με ενδιαφέρουσες και χρήσιμες πληροφορίες που συνέβαλαν στο «δέσιμο» της ομάδας.

Συζήτηση για την έννοια της κουλτούρας και τα συστατικά στοιχεία της.

Αναφορά στη θεωρία του Edward Hall (intercultural iceberg)- δραστηριότητες σε ομάδες.

Τρίτη 17/08/2021

Παιχνίδι γνωριμίας: συγκέντρωση εμπειριών, δεξιοτήτων, προτιμήσεων και ενδιαφερόντων των συναδέλφων σε προκαθορισμένο χρόνο με τη συμπλήρωση  σχετικού ερωτηματολογίου.

Προβολή ταινίας μικρού μήκους, παραγωγή της ουγγρικής κυβέρνησης για στερεότυπα και προκαταλήψεις και σχετική συζήτηση.

Δραστηριότητα (σε  ομάδες): σενάριο: ταξίδι με τρένο για μία εβδομάδα με τρεις συνταξιδιώτες στην ίδια κουκέτα. Κάθε ομάδα έπρεπε να συμφωνήσει στην επιλογή τριών προσώπων από μία λίστα με προτεινόμενους συνταξιδιώτες και να αιτιολογήσει την επιλογή της. Επίσης, κάθε ομάδα επέλεγε και τρία πρόσωπα που θα απέρριπτε ως συνταξιδιώτες πάλι με αιτιολογημένη κρίση. Όλα τα  προτεινόμενα πρόσωπα ήταν φορείς συγκεκριμένων στερεοτυπικών χαρακτηριστικών.

Προβολή διασκεδαστικού  βίντεο με στερεότυπα που αφορούν όλους τους λαούς της Ευρώπης και σχετική συζήτηση.

Δραστηριότητα (σε ομάδες): κάθε ομάδα ανέλαβε να περιγράψει τρεις εικόνες ανθρώπων και να προτείνει δύο ερμηνείες για τα πρόσωπα αυτά , μια θετική , μία αρνητική και να αξιολογήσει τα συναισθήματα που της προκλήθηκαν.

Όλες οι δραστηριότητες ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και μας βοήθησαν να αντιληφθούμε και να συνειδητοποιήσουμε το πώς επηρεάζουν τη στάση και τη συμπεριφορά μας οι στερεότυπες αντιλήψεις.

Γεύμα σε πάρκο με χαρακτηριστικές γεύσεις από τις χώρες των συμμετεχόντων συναδέλφων μέσα σε μία ιδιαίτερα φιλική και θερμή ατμόσφαιρα –παιχνίδια (κουίζ, παντομίμα, ερωτήσεις σωστό ή λάθος) γνωριμίας των χωρών-συμβολικά δώρα.

Τετάρτη 17/08/2021

Επίσκεψη με λεωφορείο και ξενάγηση στη Villa d’Este, έπαυλη του 16ου αιώνα στην περιοχή Τίβολι, 32 χιλιόμετρα ανατολικά της Ρώμης. Η Βίλλα είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής. Θαυμάσαμε τις εξαιρετικές τοιχογραφίες, μαγευτήκαμε από την κηποτεχνία στους εξωτερικούς χώρους και δροσιστήκαμε από τις αμέτρητες κρήνες και τα μνημειώδη σιντριβάνια.

Πέμπτη 19/08/2021

«ΚeyCompetences»: Παρουσίαση  του θέματος από την υπεύθυνη  Gabrielle Balsenau.

Δραστηριότητα (σε ομάδες) : κάθε ομάδα έπρεπε να φέρει εις πέρας σε προκαθορισμένο χρόνο εννέα «αποστολές» ( δημιουργία ιστορίας με κάρτες, δραστηριότητα με κύβους, επίλυση μαθηματικού προβλήματος, καλλιτεχνική δημιουργία-origami, εκμάθηση λέξεων σε διαφορετική γλώσσα, δημιουργία αφίσας για προβολή κοινωνικών θεμάτων, παιχνίδι ρόλων και  προτεινόμενα εκπαιδευτικά sites).Κάθε «αποστολή» αφορούσε την κατάκτηση μιας συγκεκριμένης δεξιότητας.

Παρουσίαση σχολικών μονάδων των επιμορφουμένων (α΄ μέρος).

Παρασκευή 20/08/2021

Συγκρούσεις: Παρουσίαση του θέματος από την υπεύθυνη Gabrielle Balsenau (κατανόηση του προβλήματος).

Τρόποι διαχείρισης συγκρούσεων. Οι μαθητές ως διαμεσολαβητές στο σχολικό περιβάλλον.

Διαφορές διαμεσολάβησης και διαπραγμάτευσης.

Δραστηριότητα (σε ομάδες): παιχνίδι ρόλων.  Κάθε ομάδα αποτελείται  από τρία άτομα με συγκεκριμένους ρόλους: του θύματος μιας διένεξης, του φίλου του και ενός τρίτου προσώπου που κρίνει την κατάσταση αντικειμενικά και προβλέπει την εξέλιξη της υπόθεσης σε διάστημα ενός έτους.

Παρουσίαση σχολικών μονάδων των επιμορφουμένων (β΄ μέρος)

Απόδοση πιστοποιητικών παρακολούθησης του σεμιναρίου στους επιμορφούμενους.

Ευχαριστώ πολύ την συνάδελφο Λιλιμπάκη Γεωργία που είχε την ευθύνη και το συντονισμό του συγκεκριμένου σχεδίου. Η συμμετοχή σε αυτό υπήρξε μία ιδιαίτερη και αξέχαστη εμπειρία που την προτείνω ανεπιφύλακτα σε όλους τους συναδέλφους!

Σε ευχαριστούμε Εrasmus+!!!

4η Κινητικότητα Belgium-Brussels  3/2/2020-9/2/2020

Τίτλος Σεμιναρίου: Innovative Math and Science Applications

Συμμετέχουσα εκπαιδευτικός: Τερζάκη Ευαγγελία

Φορέας επιμόρφωσης: Anatolia Education

1η Ημέρα: Δευτέρα 3/2/2020

Τη Δευτέρα στις 9:00 π.μ. συναντηθήκαμε με τους 15 συμμετέχοντες του σεμιναρίου και τον επιμορφωτή μας İnanç Ayar στον χώρο όπου θα γινόταν το σεμινάριο, ένα συνεδριακό κέντρο στα περίχωρα της πόλης των Βρυξελλών. Κάθε επιμορφώμενος παρουσίασε  το σχολείο του και συγχρόνως είπε λίγα λόγια για τον εαυτό του. Στο τέλος, ο επιμορφωτής μίλησε για τον ίδιο, την εκπαίδευσή του και, στη συνέχεια, μας περιέγραψε με  τι ακριβώς θα ασχοληθούμε τις επόμενες ημέρες. Ακολούθησε  περιήγηση στα αξιοθέατα της πόλης των Βρυξελλών, όπως Atomium, Grand Place, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ,Mini-Europe κ.ά.   

2η Ημέρα: Τρίτη 4/2/2020

Συνάντηση στον ίδιο χώρο, όπου ξεκινήσαμε, κάνοντας διάφορες δραστηριότητες – παιχνίδια γνωριμίας (ice-breaking) με την καθοδήγηση του επιμορφωτή. Ήταν εντυπωσιακό πόσο εφευρετικοί ήμασταν στις δραστηριότητες αυτές, οι οποίες μας βοήθησαν να σπάσει ο πάγος μεταξύ μας, να συνεργαστούμε και να περάσουμε ευχάριστα. Μας εξήγησε, στη συνέχεια, ότι αυτές τις δραστηριότητες μπορούμε να τις εφαρμόσουμε και στην τάξη μας στην αρχή της χρονιάς. Έπειτα, μας παρουσίασε κάποιες βασικές αρχές της διδασκαλίας – βήματα που πρέπει να ακολουθούμε, ώστε να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας.

3η Ημέρα: Τετάρτη 5/2/202

Το σεμινάριο ξεκίνησε με μία δραστηριότητα στην οποία, δίνοντάς μας απλά υλικά, μας ζήτησε να φτιάξουμε μια κατασκευή με συγκεκριμένο στόχο. Αρχικά, μας χώρισε σε ομάδες των 5 ατόμων.

Συνεργαστήκαμε άψογα κι ολοκληρώσαμε τις κατασκευές μας και, στη συνέχεια, συζητήσαμε για το ποιοι είναι οι στόχοι και  με ποιους τρόπους μπορούμε να εντάξουμε τέτοιου είδους δραστηριότητες στη διδασκαλία μας. Στο τελευταίο μέρος της σημερινής μας συνάντησης μας μίλησε για το πόσο σημαντικές είναι η οργάνωση της διδασκαλίας, η στοχοθεσία, η εναλλαγή δράσεων , η συνεργασία και η αλληλεπίδραση των μαθητών μεταξύ τους, καθώς και η προώθηση της εφευρετικότητας τους μέσα από κατάλληλες δραστηριότητες. Ακολούθησε συζήτηση.

4η Ημέρα Πέμπτη 6/2/2020

Το σεμινάριο ξεκίνησε με τοποθέτηση του επιμορφωτή ως προς την αναγκαιότητα της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού, η οποία θα πρέπει να αποτελεί και τον στόχο του. Στη συνέχεια, μας προέτρεψε να προτείνουμε τρόπους που μπορούμε να την επιτύχουμε, όπως:

  • συνεργασία με συναδέλφους
  • περισσότερη επιμόρφωση
  • ανταλλαγή εμπειριών
  • υπομονή και κατανόηση
  • ενθάρρυνση των μαθητών – έπαινος
  • να ερχόμαστε στη θέση του άλλου (ενσυναίσθηση)

Επίσης, τονίστηκε η σημασία που έχει το να μοιράζεται ο εκπαιδευτικός τον ενθουσιασμό του μαθήματος με τους μαθητές, την αξία του επαίνου, την αναγκαιότητα να προωθούμε δραστηριότητες συνεργασίας των μαθητών μεταξύ τους. Πάνω από όλα, όμως, θα πρέπει  πάντα να θυμόμαστε ότι όλα τα προβλήματα μπορούν να λυθούν αλλάζοντας τις προοπτικές, τον τρόπο δηλαδή που βλέπουμε ένα πρόβλημα έτσι, ώστε να κάνουμε ως εκπαιδευτικοί ό, τι καλύτερο μπορούμε. Ακολούθησε συζήτηση παροτρύνοντας μας να μοιραστούμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στη τάξη μας.

5η Ημέρα Παρασκευή 7/2/2020

Το σεμινάριο ξεκίνησε παρουσιάζοντας μας τα Web2.0  tools.Όπως συνεργατικά έγγραφα (Googledocs), χρήση flippedgrid, zoom, canvas,Kahoot,padlet κ.α Η παρουσίαση ήταν σύντομη αλλά η εφαρμογή κράτησε και την επόμενη ημέρα του σεμιναρίου.

6η Ημέρα Σάββατο 8/2/2020

Γνωρίσαμε πολλές εφαρμογές χρήσιμες για το μάθημά μας και εξασκηθήκαμε στο να τις χρησιμοποιούμε και ως μαθητές και ως καθηγητές. Συνεργαστήκαμε  χωρισμένοι σε ομάδες και  προσπαθήσαμε για κάθε εφαρμογή να φτιάξουμε ένα σχέδιο μαθήματος 1 διδακτικής ώρας πάνω σε οποιοδήποτε θέμα των Μαθηματικών.

7η Ημέρα Κυριακή 9/2/2020

Την τελευταία ημέρα μας ζητήθηκε να σχεδιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σενάριο εως 3 διδακτικές ώρες που να περιλαμβάνει τις περισσότερες από τις εφαρμογές που μάθαμε. Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτής μας έδωσε τις βεβαιώσεις παρακολούθησης , ανταλλάξαμε mail και τηλέφωνα, ελπίζοντας να ξαναβρεθούμε σε κάποιο άλλο Erasmus Course. Ακολούθησε γεύμα και βόλτα στην πόλη του Ευρωκοινοβουλίου, της βάφλας, της μπύρας και της σοκολάτας ,εκεί που χτυπάει η καρδιά της Ευρώπης.

Ευχαριστώ απο καρδιάς τη συνάδελφο και φίλη μου Λιλιμπάκη Γεωργία που, ως υπεύθυνη του συγκεκριμένου προγράμματος ΚΑ1, μου έδωσε την ευκαιρία να ζήσω αυτήν την μοναδική εμπειρία.

3η κινητικότητα – Paris, France, 20/01/2020- 24/01/2020

Τίτλος Σεμιναρίου:

ICT based classes

Συμμετέχουσα εκπαιδευτικός: Αλεξάκη Ελένη – Μαρία (ΠΕ80)

Φορέας επιμόρφωσης: Anatolia Education

1η Μέρα: Δευτέρα 20/01/2020

Τη Δευτέρα στις 9.00 συναντηθήκαμε με την επιμορφώτριά μας Esra Kayiksi, στο χώρο που θα γινόταν το σεμινάριο. Αφού γνωριστήκαμε όλοι οι συμμετέχοντες μεταξύ μας και παρουσιάσαμε τα σχολεία μας και την περιοχή μας, η επιμορφώτρια μας είχε ετοιμάσει κάποιες παρουσιάσεις σχετικές με το θέμα του σεμιναρίου, για να δούμε πόσο σημαντικά είναι τα διάφορα ICT tools και κατά πόσο αυτά μπορούν με διάφορους τρόπους να χρησιμοποιηθούν στην παιδαγωγική διαδικασία για να προσεγγίσουμε καλύτερα και ευκολότερα τους μαθητές μας.

Στη συνέχεια μας ζήτησε να κατεβάσουμε στην εφαρμογή Kahoot στο κινητό μας και να παίξουμε ένα quiz που είχε ετοιμάσει για μας, με θέμα τις χώρες μας (Ελλάδα, Ιταλία) και στην πορεία αφού το ολοκληρώσαμε μας έδειξε βήμα – βήμα πως να κατασκευάσουμε και εμείς ένα για τους μαθητές μας και πως να το αξιολογούμε.

Το απόγευμα κάναμε την πρώτη μας βόλτα στο πανέμορφο, φωτισμένο Παρίσι, φωτογραφίζοντας τα σημαντικότερα αξιοθέατα της περιοχής.

2η Μέρα: Τρίτη 21/01/2020

Η μέρα ήταν αρκετά γεμάτη. Επειδή στο σεμινάριο ήμασταν μόνο 4 άτομα και τελειώσαμε γρήγορα αυτά που η Esra ήθελε να μας μάθει, αποφάσισε να μας δείξει κάποια extra tools που ίσως να μας ήταν χρήσιμα. Κάναμε εγγραφή και μάθαμε να χρησιμοποιούμε τα προγράμματα Edmodo και Classdojo, τα οποία είναι κυρίως για δημιουργία μιας ψηφιακής τάξης και για να δίνεις μέσω αυτών τις εργασίες και ότι χρειάζεσαι στους μαθητές. Επίσης, μάθαμε να δημιουργούμε qr code μέσω του προγράμματος qrcode-generation, έτσι ώστε να προσεγγίζουμε καλύτερα τους μαθητές μας που πολλές φορές ξέρουν πολύ περισσότερα από μας για τις νέες τεχνολογίες.

Στο τέλος μας ζήτησε να κατεβάσουμε στα κινητά μας την εφαρμογή Actionbound και επειδή η Τετάρτη ήταν ελεύθερη μέρα για περιήγηση στην πόλη, μας έβαλε σαν «άσκηση» να γυρίσουμε όλο το Παρίσι ακολουθώντας τις εντολές του παιχνιδιού που είχε δημιουργήσει στο Actionbound. Το παιχνίδι ήταν σαν ηλεκτρονικός οδηγός για ξενάγηση στην πόλη. Περιλάμβανε ερωτήσεις για τα αξιοθέατα του Παρισιού και πολλές φωτογραφίες selfie που έπρεπε να τραβάμε σε κάθε αξιοθέατο που πηγαίναμε για να μπορούμε να προχωρήσουμε στο επόμενο «βήμα» του παιχνιδιού, με τελικό προορισμό να βρούμε κάποιες συντεταγμένες χρησιμοποιώντας το GPS.

3η Μέρα: Τετάρτη 22/01/2020

Την Τετάρτη δεν είχαμε σεμινάριο και έτσι αποφασίσαμε όλοι μαζί να πάμε εκδρομή στις Βερσαλλίες και το απόγευμα να περιηγηθούμε στην πόλη και να ολοκληρώσουμε το παιχνίδι του Actionbound.

4η Μέρα: Πέμπτη 23/01/2020

Η μέρα ξεκίνησε ευχάριστα με την επιμορφώτρια να ελέγχει τις απαντήσεις που δώσαμε στο quiz του Actionbound για το Παρίσι, για να δούμε ποιος από μας έκανε το καλύτερο σκορ. Επίσης συγκρίναμε τις φωτογραφίες που είχαμε βγάλει για τις ανάγκες του παιχνιδιού (από τα αξιοθέατα του Παρισιού) και συζητήσαμε πως περάσαμε την προηγούμενη μέρα.

Έπειτα η Esra μας ανέλυσε πως μπορούμε και εμείς να δημιουργήσουμε με το πρόγραμμα αυτό ένα «κυνήγι θησαυρού» για τους μαθητές μας και μας άφησε ελεύθερο χρόνο να συνθέσουμε ένα απλό, με λίγα βήματα και να το δώσουμε σε έναν άλλο συνάδελφο να το απαντήσει, για να δούμε αν το κάναμε σωστά και να διορθώσουμε τυχόν λάθη.

Μετά, μέσω του Weebly δημιουργήσαμε ένα προσχέδιο για το δικό μας προσωπικό blog και χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Quiver και με κάποιες παρουσιάσεις που μας είχε ετοιμάσει, είδαμε πως λειτουργεί η λεγόμενη επαυξημένη πραγματικότητα και ενθουσιαστήκαμε πραγματικά από τις δυνατότητες που μας δίνει, έτσι ώστε να εντυπωσιάσουμε και εμείς με τη σειρά μας τους δικούς μας μαθητές.

5η Μέρα: Παρασκευή 24/01/2020

Η τελευταία μέρα του σεμιναρίου ήταν πολύ χαλαρή. Συζητήσαμε για το κατά πόσο αποτελεσματικό ήταν το σεμινάριο και αν αποκομίσαμε χρήσιμα πράγματα για το σχολείο μας. Ο καθένας ανάλογα με την ειδικότητά του είπε ποιο από τα προγράμματα που μάθαμε είναι πιο σημαντικό και εύχρηστο για αυτό και με ποιο τρόπο θα μπορέσουμε να το εφαρμόσουμε στο μάθημά μας.

Τέλος αφού η Esra μας έδωσε τα πιστοποιητικά παρακολούθησης του σεμιναρίου και βγάλαμε τις αποχαιρετιστήριες φωτογραφίες, ευχηθήκαμε όλοι να τα ξαναπούμε σύντομα, ίσως στο επόμενο σεμινάριό της με νέα, χρήσιμα ict tools!

1η Κινητικότητα – Porto, Portugal 4/11/2019 έως 8/11/2019

Τίτλος Σεμιναρίου :

Improving School Management: from Single Person to Common
Strategy

Συμμετέχουσα εκπαιδευτικός: Μπρουχούτα Αργυρώ (ΠΕ86)

Φορέας Επιμόρφωσης: Dorea Educational Institute

1η Μέρα 04/11/2019, Δευτέρα

Τη Δευτέρα το πρωί συναντηθήκαμε στο ξενοδοχείο Ibis όπου ήταν και ο χώρος πραγματοποίησης του σεμιναρίου και ενώ συστηθήκαμε με τους συμμετέχοντες στο σεμινάριο επιβιβαστήκαμε σε ένα Minibus που μας έκανε μια μεγάλη βόλτα στο ιστορικό κέντρο του Porto. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής η ξεναγός μας μίλησε για την ιστορία της πόλης και αναφέρθηκε στα σημαντικότερα αξιοθέατα. Η διαδρομή που ακολούθησε το minibus κύκλωσε την πόλη και πέρασε από τη παραλιακή έχοντας θέα στον επιβλητικότατο Ατλαντικό Ωκεανό. Ο καιρός ήταν ιδιαίτερα βροχερός.

dav

Ακολουθήσαμε τη διαδρομή που ξεκινά από τον Ατλαντικό και ανηφορίζει κατά μήκος του ποταμού Ντουέρο. Μια διαδρομή που μπορείς να απολαύσεις και με το παλιό τραμ.

Τελευταίος σταθμός της περιήγησής μας το Οινοποιείο Burmester δίπλα στη γέφυρα Ponte de Luis.

Ακολούθησε ξενάγηση στο οινοποιείο, ενημέρωση για την ιστορία του κρασιού στην πόλη, για το ποικιλίες σταφυλιών που καλλιεργούνται και δοκιμή των εξαιρετικών κρασιών του οινοποιείου.

2η Μέρα 05/11/2019, Τρίτη

Το σεμινάριο ξεκίνησε κανονικά στις 9:00π.μ. Ακολούθησε γνωριμία με τον εισηγητή του σεμιναρίου Luca Kolaric αλλά και αυτοπαρουσίαση των επιμορφούμενων λέγοντας λίγα λόγια ο καθένας για την ιδιότητά του, το σχολείο του και τη χώρα του.

Στη συνέχεια ο επιμορφωτής ανέπτυξε την stakeholder analysis για το σχολείο, εξηγώντας ποιοι ουσιαστικά εμπλέκονται σε μια σχολική κοινότητα αλλά και ποιος ο ρόλος του καθενός. Έπειτα ζητήθηκε από τον καθένα μας να παρουσιάσει πως διαμορφώνονται οι σχέσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων στη σχολική κοινότητα στη χώρα του καθώς επίσης και τα προβλήματα που πιθανά να ανακύπτουν μέσα από αυτές τις σχέσεις.

3η Μέρα 06/11/2019, Τετάρτη

Το μάθημα ξεκίνησε αναλύοντας το στρατηγικό σχεδιασμό και διαχείριση πόρων που θα πρέπει να γίνεται σε κάθε σχολείο. Στη συνέχεια αναπτύξαμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα αναπτυξιακό πλάνο για το σχολείο μας στηριζόμενοι κυρίως στο ότι πρέπει να αναγνωρίσουμε τι κάνουμε καλά και σε τι υστερούμε.

Στη συνέχεια μας ζητήθηκε ως άσκηση να παρουσιάσουμε αυτό που θεωρούμε ότι αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα για το σχολείο μας αλλά και κάτι το οποίο πιστεύουμε ότι χρειάζεται βελτίωση. Μας ζητήθηκε επίσης να παρουσιάσουμε ένα διετές πλάνο προκειμένου να επιτύχουμε τους επιθυμητούς στόχους.

4η Μέρα 07/11/2019, Πέμπτη

Η θεματολογία της σημερινής ημέρας είχε να κάνει με τη σχολική ηγεσία. Αναλύσαμε τα είδη ηγεσίας στην εκπαίδευση και ο καθένας παρουσίασε τον τρόπο επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης στη χώρα του. Ο εκπαιδευτής ανέλυσε τα είδη ηγεσίας που συναντάμε στα σχολεία και από κοινού συν θέσαμε τα χαρακτηριστικά ενός αποτελεσματικού ηγέτη.

Έπειτα αναπτύξαμε τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ως ηγέτες κίνητρα στο προσωπικό του σχολείου μας και να αυξήσουμε έτσι την παραγωγικότητά τους.

Τέλος ως Διευθυντές, ανταλλάξαμε καλές πρακτικές, αναφέροντας ο καθένας κάτι καινοτόμο που θεωρεί ότι εφαρμόζει στο σχολείο του και έχει επιφέρει θετικά αποτελέσματα.

Το βράδυ της ίδιας μέρας η ομάδα συναντήθηκε στο κέντρο του Πόρτο και όλοι μαζί απολαύσαμε ένα ποτάκι έξω καθώς η βραδιά ήταν αρκετά ζεστή.

5η Μέρα 08/11/2019, Παρασκευή

Τελευταία μέρα του σεμιναρίου και ασχοληθήκαμε με ένα θέμα που τουλάχιστον φάνηκε ότι τους ενδιέφερε όλους πολύ. Το θέμα της διαχείρισης των σχέσεων και των συγκρούσεων στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας. Οι επιμορφούμενοι κατέθεσαν τις εμπειρίες τους και όλοι συμφωνήσαμε ότι το δυσκολότερο μέρος της ηγεσίας είναι να κρατά τις ισορροπίες και να διαμορφώνει αποτελεσματικές σχέσεις με όσους εμπλέκονται στη σχολική κοινότητα, ειδικά με τους γονείς. Προέκυψε επίσης απο τις καταθέσεις των συναδέλφων Διευθυντών, ότι οι σχέσεις γονέων – σχολείου είναι αυτές που παρουσιάζουν τα περισσότερα προβλήματα και για το λόγο αυτό αναφερθήκαμε εκτενέστερα σε αυτές, αναφέροντας τρόπους για να γίνουν πιο αποτελεσματικές.

Τέλος ο Luca, έκλεισε τη τελευταία μας αυτή συνάντηση κάνοντας μια ανακεφαλαίωση όλων όσων αναπτύξαμε τις τελευταίες μέρες και ευχηθήκατε όλοι να τα ξαναπούμε σύντομα σε ένα επόμενο course.

Κλείνοντας αυτήν την ανασκόπηση θα ήθαλε να επισημάνω ότι την παράσταση του ταξιδιού αυτού την έκλεψε το Πόρτο. Μια πόλη ανεξάντλητη, πολύχρωμη, συναισθηματικά φορτισμένη, γεμάτη εκπλήξεις . Είναι από αυτές τις πόλεις που όσε μέρες και να κάτσεις δεν είσαι ικανοποιημένος και λες στον εαυτό σου φεύγοντας «Εγώ μια μέρα εδώ θα ξανάρθω……..».

Ευχαριστώ θερμά τη συνάδελφό μου Γιωργία Λιλιμπάκη, που μέσα από αυτό το πρόγραμμα μου προσέφερε αυτήν τη μοναδική εμπειρία.

2η κινητικότητα – Valencia, Spain- 11-15/11/2019

Τίτλος σεμιναρίου: «4 tools for innovative education»

Συμμετέχουσα εκπαιδευτικός: Λιλιμπάκη Γεωργία (ΠΕ03)

Φορέας Επιμόρφωσης: ESMOVIA

1η Μέρα, 11/11/2019

Υποδοχή από την υπεύθυνη του φορέα Esmovia,  Maria Angeles Ruiz Gamez, η οποία μας παρουσίασε το φορέα, μας έδωσε χρήσιμες πληροφορίες για την πόλη της Βαλένσια που αφορούσαν την οικονομία, τον πολιτισμό και διάσημες εκδηλώσεις της πόλης όπως τα Fallas και μας εξήγησε την παράδοση και τη σημασία που έχει για τους Βαλεσιάνους η διάσημη Paellia Valenciana. Τέλος μας σύστησε την επιμορφώτριά μας Kelsie Kerwin και μια συναρπαστική εβδομάδα μόλις ξεκίνησε…

Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Ο δάσκαλος αποφασίζει την ερώτηση και η μαθητές γράφουν σε ένα χαρτάκι το όνομά τους και την απάντηση και το τοποθετούν στο βάζο της χαράς. Είναι μια διαδικασία που παίρνει το πολύ 5 λεπτά, για να ξεκινήσει χαρούμενα το μάθημα, για να γνωρίσει ο δάσκαλος καλύτερα τους μαθητές τους αλλά και οι ίδιοι να αποκτήσουν καλύτερη αυτογνωσία και αισιοδοξία. Παραδείγματα ερωτήσεων : σήμερα είναι μια υπέροχη μέρα γιατί….., ένα εξωτερικό χαρακτηριστικό που μου αρέσει πάνω μου είναι….,

Β. Η μέθοδος της εκπαιδευτικής καθοδήγησης (educational coaching)

  • Δημιουργεί πιο συσχετιστικά και συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης
  • Βοηθάει τους μαθητές να βγάλουν τον καλύτερό τους εαυτό και να επιτύχουν τους στόχους τους
  • Βασίζεται σε ξεκάθαρα ορισμένη αποστολή (ο λόγος που κάτι υπάρχει), όραμα (που πηγαίνει) και αξίες (αρχές που ποτέ δε μας εγκαταλείπουν) – Παρατήρηση: το σύστημα αξιών του σχολείου ή της τάξης πρέπει να είναι γνωστοποιημένο σε όλους τους μαθητές και αποφασισμένο μαζί με αυτούς
  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός. Διδάσκει τους μαθητές πώς να μαθαίνουν, για να μην τον χρειάζονται

Γ. Εργαλεία εκπαιδευτικής καθοδήγησης

1. Aronson Puzzle
  • Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες (π.χ. ανάλογα με το σύμβολο του χαρτιού που θα τραβήξουν από μία τράπουλα χαρτιών) των 4-5 ατόμων
  • Το θέμα προς εξέταση δίνεται σε όλους τους μαθητές
  • Κάθε μέλος της ομάδας είναι υπεύθυνος ενός υποθέματος (ο ένας για το υποθέμα x, ο άλλος για το υποθέμα y κοκ)
  • Όλοι οι μαθητές που είναι υπεύθυνοι για το υποθέμα x σχηματίζουν μια ομάδα (group of experts) και το αναλύουν. Το ίδιο κάνουν και οι μαθητές που είναι υπεύθυνοι για τα άλλα υποθέματα
  • Έπειτα γυρνάνε στην αρχική τους ομάδα και διδάσκουν τα υπόλοιπα μέλη αυτά που έμαθαν
2. Συνεργατικό διαγώνισμα

Οι μαθητές στο τέλος κάθε μαθήματος αποφασίζουν μία πιθανή ερώτηση για το διαγώνισμα. Ο καθηγητής διαλέγει ένα ποσοστό (25-50%) αυτών των ερωτήσεων και τις βάζει στο διαγώνισμα.

3. Μικρομάθηση

Ο εκπαιδευτικός διαλέγει 4-5 δυνατούς μαθητές και αυτοί βοηθούν μία ομάδα 5-6 ατόμων, αφού τους εξηγηθούν οι βασικές έννοιες

Και στη συνέχεια …ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της Βαλένσια

2η Μέρα, 12/11/2019

Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Προϋπόθεση για τη 2η μέθοδο διδασκαλίας, το Σχεδιασμό Σκέψης (Design Thinking), η χαρά …το να νιώθουμε εσωτερική πληρότητα

Β. Παρουσίαση και Εφαρμογή της μεθόδου Σχεδιασμού Σκέψης (Design Thinking)

Το υποκείμενο προσπαθεί να βρει λύσεις σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει π.χ. ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει πρόβλημα με τη στάση κάποιων μαθητών, συναδέλφων του, γονιών ή του διευθυντή

Τα βήματα:

  1. Συναισθάνομαι τα προβλήματα και τη θέση του άλλου (empathize) – προσπαθώ να καταλάβω ποιο είναι το περιβάλλον του, οι φόβοι του, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει και να σκεφτώ με τον τρόπο που αυτός σκέφτεται
  2. Ορίζω επακριβώς το πρόβλημα
  3. Βρίσκω λύσεις (τις γράφω όπως μου έρθουν σε sticky notes που κολλάω στον τοίχο, δεν κάνω καμία κριτική στις ιδέες μου, απλώς τις καταγράφω)
  4. Φτιάχνω ένα πρωτότυπο (λύση χειροπιαστή από αυτά που σκέφτηκα διαμορφωμένη ως ένα καλά ορισμένο σχέδιο δράσης)
  5. Δοκιμάζω τη λύση μου (συχνά τα πρωτότυπα αποτυγχάνουν)
  6. Επαναλαμβάνω τα παραπάνω μέχρι να βρεθεί η λύση που επιτυγχάνει

3η μέρα, 13/11/2019

Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Β. Παρουσίαση και Εφαρμογή της μεθόδου της Μάθησης Βασισμένης στο Έργο (Project Based Learning – PBL)

Μια μεθοδολογία που επιτρέπει στους μαθητές να αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες του 21ου αιώνα δημιουργώντας έργα που ανταποκρίνονται σε προβλήματα πραγματικής ζωής. Οι μαθητές γίνονται πρωταγωνιστές της δικής τους μάθησης, αναπτύσσουν την αυτονομία και την υπευθυνότητά τους, την ικανότητά τους να συνεργάζονται, τη δημιουργικότητά τους. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός.

Τα βήματα:

  1. Επιλογή του θέματος, που πρέπει να συνδέεται με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ο εκπαιδευτικός θέτει το θέμα με μορφή ερώτησης, ώστε να διαγνώσει και την προϋπάρχουσα γνώση και τους καλεί να σκεφτούν τι πρέπει να διερευνήσουν ή τι στρατηγική πρέπει να ακολουθήσουν για να απαντηθεί η ερώτηση
  2. Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες
  3. Καθορισμός του τελικού προϊόντος που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές, που μπορεί να έχει διάφορες μορφές: ένα φυλλάδιο, μια καμπάνια, μια παρουσίαση, μια έρευνα, μια κατασκευή …
  4. Γνωστοποίηση στους μαθητές των κριτηρίων βάσει των οποίων θα αξιολογηθούν που εκτός της ποιότητας του τελικού προϊόντος μπορεί να αφορούν και το βαθμός επίτευξης άλλων στόχων πέραν των γνωστικών, π.χ. δημιουργικότητα, συνεργασία, κριτική σκέψη.
  5. Τίθεται χρονοδιάγραμμα των φάσεων της υλοποίησης του έργου, που ο εκπαιδευτικός φροντίζει να τηρηθεί
  6. Φάση Διερεύνησης: Ο εκπαιδευτικός δίνει την αυτονομία στους μαθητές για να αναζητήσουν, να αντιπαραβάλλουν και να αναλύουν τις πληροφορίες που χρειάζονται για διεκπεραιώσουν το έργο. Ο ρόλος του είναι αποκλειστικά καθοδηγητικός.
  7. Φάση Ανάλυσης – Σύνθεσης: Οι μαθητές μοιράζονται τις πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν στην ομάδα, τις ιδέες τους, συζητούν, αναπτύσσουν υποθέσεις, διαρθρώνουν τις πληροφορίες και αναζητούν όλες τις καλύτερες απαντήσεις στην αρχική ερώτηση.
  8. Φάση Υλοποίησης του έργου: Οι μαθητές υλοποιούν το έργο που απαντάει στην αρχική ερώτηση
  9. Φάση παρουσίασης του έργου: Οι μαθητές παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους τι έμαθαν και με ποιο τρόπο αντιμετώπισαν το αρχικό πρόβλημα.
  10. Φάση συλλογικής απάντησης: Αφού ολοκληρωθούν οι παρουσιάσεις όλων των ομάδων, ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να αναζητήσουν συλλογικά την απάντηση στην αρχική ερώτηση.
  11. Φάση αξιολόγησης: Ο εκπαιδευτικός, ο οποίος παρατηρούσε την εργασία των μαθητών σε όλες τις παραπάνω φάσεις, αξιολογεί τις ομάδες σύμφωνα με τα κριτήρια που είχε θέσει.

Στην πρακτική εφαρμογή της μεθόδου PBL, χωριστήκαμε σε ομάδες ανάλογα με το μήνα και τη μέρα γέννησής μας. Η εκπαιδεύτρια δεν αναμείχθηκε καθόλου στη διαδικασία, ζήτησε από μας να μπούμε σε μια σειρά ανάλογα με το μήνα και τη μέρα που γεννηθήκαμε. Στη συνέχεια μας έδωσε τα υλικά (σπαγγέτι και ζαχαρωτά) και μας ανέθεσε να φτιάξουμε την ψηλότερη κατασκευή, χρησιμοποιώντας τα περισσότερα υλικά. Μας γνωστοποίησε ότι εκτός από την ποιότητα της κατασκευής μας, θα αξιολογηθεί και η κριτική μας σκέψη, η δημιουργικότητά μας και η ομαδικότητα που θα χαρακτηρίζει την κάθε ομάδα. Όποτε τελείωνε η κάθε φάση του έργου, μας έδινε το χρόνο που είχαμε στη διάθεσή μας για την επόμενη. Όσο εμείς δουλεύαμε, η εκπαιδεύτρια τριγυρνούσε στο χώρο και παρατηρούσε τις ομάδες. Στο τέλος παρουσιάσαμε τις κατασκευές μας και ακολούθησε η αξιολόγηση βάσει της πληρότητας των προδιαγραφών (υψηλότερη αξιολόγηση πήρε η ψηλότερη κατασκευή που χρησιμοποίησε τα περισσότερα υλικά) αλλά και των υπόλοιπων κριτηρίων

4η μέρα, 14/11/2019

 Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Β. Παρουσίαση και Εφαρμογή του εργαλείου Mandala

To mandala είναι ένα εργαλείο οπτικής αναπαράστασης (κολάζ φωτογραφιών από εφημερίδες και περιοδικά) του οράματός του υποκειμένου για το μέλλον του, για παράδειγμα αυτό που ο μαθητής θέλει να γίνει, να σπουδάσει ή να επιτύχει. Είναι ένα εργαλείο που οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν για:

  • Να δώσουν ευκαιρία στους εαυτούς τους και τους μαθητές τους για προβληματισμό και ενδοσκόπηση για το μέλλον.
  • Σχεδιάσουν το προσωπικό, ακαδημαϊκό και / ή επαγγελματικό όραμά τους.
  • Προσδιορίσουν τα προσωπικά χαρακτηριστικά που επιλέγουν να κρατήσουν μέλλον και εκείνα που επιλέγουν να τροποποιήσουν.
  • Να καθοδηγήσουν τους μαθητές στη λήψη αποφάσεων.
  • Βοηθήσουν τους μαθητές στον ακαδημαϊκό και επαγγελματικό προσανατολισμό τους.

Οι μαθητές παίρνουν ένα φύλλο χαρτιού όσο μεγάλο θέλουν (Α4, 2 Α4 κολλημένες με σελοτέιπ, κοκ) και το χωρίζουν σε 4 διακριτά τεταρτημόρια Α, Β, C, και D. Ο εκπαιδευτικός τους μοιράζει ψαλίδια, εφημερίδες, περιοδικά και σελοτέιπ και τους αφήνει να δημιουργήσουν

Στο τεταρτημόριο Α (vision) περιγράφουν, πάντα μέσω εικόνων, το όραμά τους (στόχοι, επιθυμίες κλπ)

Στο τεταρτημόριο B (learning) περιγράφουν τα εργαλεία, τις ικανότητες, τις τεχνικές, τις γνώσεις που πρέπει να αποκτήσουν, για να γίνει το όραμα πραγματικότητα

Στο τεταρτημόριο C (unlearning) περιγράφουν τις αρνητικές συνήθειες, τους παράγοντες που τους απομακρύνουν από το όραμά τους ή τους απομυζούν την ενέργειά τους (φόβοι, πεποιθήσεις, άνθρωποι)

Στο τεταρτημόριο D (social emotional) περιγράφουν τα πράγματα ή τους ανθρώπους  που τους κάνουν χαρούμενους,  αυτά που απολαμβάνουν, που τους γεμίζουν ενέργεια

Χρειάζονται 3 ώρες για τη χρήση του mandala στην τάξη. Είναι ένα εργαλείο που επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να γνωρίσουν πραγματικά τους μαθητές τους, καθώς μία φωτογραφία μπορεί πιο εύκολα να κάνει τους ανθρώπους να εκφράσουν συναισθήματα που δεν μπορούν να εκφράσουν με λέξεις. Υπάρχει περίπτωση να φέρει και σκληρά πράγματα στην επιφάνεια, όπως ότι αλλού είναι το όραμά μου και αλλού πηγαίνω.

Στην πρακτική εφαρμογή μας ζητήθηκε να εκφράσουμε μέσω mandala ποιοι είμαστε και ποιοι θέλουμε να γίνουμε στο μέλλον (σε 5, 10 ή 15 χρόνια).

5η μέρα, 15/11/2019

Αφού αξιολογήσαμε το σεμινάριο που παρακολουθήσαμε όλη την εβδομάδα, επισκεφτήκαμε το σχολείο Β/θμιας βαθμίδας IES Benlliure της Βαλένσια. Είχαμε την ευκαιρία να ξεναγηθούμε στους χώρους του, να ενημερωθούμε για τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει (Γενική και Τεχνική Εκπαίδευση), για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα στα οποία συμμετέχει και να συνομιλήσουμε με τους συναδέλφους μας από την Ισπανία για θέματα που απασχολούν όλους στη δουλειά μας: οι σχέσεις μας με τους μαθητές μας, οι συνθήκες εργασίας μας, οι σχέσεις μας με τους γονείς.

Στη συνέχεια επιστρέψαμε στο χώρο του ESMOVIA για να μας απονεμηθούν οι βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης του σεμιναρίου

Το μεσημέρι, ο φορέας επιμόρφωσης ESMOVIA, μας πήγε σε μια αγροικία, όπου όλοι μαζί μαγειρέψαμε και γύρω από ένα τραπέζι φάγαμε αυθεντική paella valenciana.

Στον ελεύθερο από το σεμινάριο χρόνο, περπατήσαμε την όμορφη πόλη της Βαλένσιας, γευτήκαμε τις τοπικές της γεύσεις και επισκεφτήκαμε τα μνημεία της.

Σε ευχαριστούμε ERASMUS+!!!!!!!!