2η κινητικότητα – Valencia, Spain- 11-15/11/2019

Τίτλος σεμιναρίου: «4 tools for innovative education»

Συμμετέχουσα εκπαιδευτικός: Λιλιμπάκη Γεωργία (ΠΕ03)

Φορέας Επιμόρφωσης: ESMOVIA

1η Μέρα, 11/11/2019

Υποδοχή από την υπεύθυνη του φορέα Esmovia,  Maria Angeles Ruiz Gamez, η οποία μας παρουσίασε το φορέα, μας έδωσε χρήσιμες πληροφορίες για την πόλη της Βαλένσια που αφορούσαν την οικονομία, τον πολιτισμό και διάσημες εκδηλώσεις της πόλης όπως τα Fallas και μας εξήγησε την παράδοση και τη σημασία που έχει για τους Βαλεσιάνους η διάσημη Paellia Valenciana. Τέλος μας σύστησε την επιμορφώτριά μας Kelsie Kerwin και μια συναρπαστική εβδομάδα μόλις ξεκίνησε…

Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Ο δάσκαλος αποφασίζει την ερώτηση και η μαθητές γράφουν σε ένα χαρτάκι το όνομά τους και την απάντηση και το τοποθετούν στο βάζο της χαράς. Είναι μια διαδικασία που παίρνει το πολύ 5 λεπτά, για να ξεκινήσει χαρούμενα το μάθημα, για να γνωρίσει ο δάσκαλος καλύτερα τους μαθητές τους αλλά και οι ίδιοι να αποκτήσουν καλύτερη αυτογνωσία και αισιοδοξία. Παραδείγματα ερωτήσεων : σήμερα είναι μια υπέροχη μέρα γιατί….., ένα εξωτερικό χαρακτηριστικό που μου αρέσει πάνω μου είναι….,

Β. Η μέθοδος της εκπαιδευτικής καθοδήγησης (educational coaching)

  • Δημιουργεί πιο συσχετιστικά και συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης
  • Βοηθάει τους μαθητές να βγάλουν τον καλύτερό τους εαυτό και να επιτύχουν τους στόχους τους
  • Βασίζεται σε ξεκάθαρα ορισμένη αποστολή (ο λόγος που κάτι υπάρχει), όραμα (που πηγαίνει) και αξίες (αρχές που ποτέ δε μας εγκαταλείπουν) – Παρατήρηση: το σύστημα αξιών του σχολείου ή της τάξης πρέπει να είναι γνωστοποιημένο σε όλους τους μαθητές και αποφασισμένο μαζί με αυτούς
  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός. Διδάσκει τους μαθητές πώς να μαθαίνουν, για να μην τον χρειάζονται

Γ. Εργαλεία εκπαιδευτικής καθοδήγησης

1. Aronson Puzzle
  • Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες (π.χ. ανάλογα με το σύμβολο του χαρτιού που θα τραβήξουν από μία τράπουλα χαρτιών) των 4-5 ατόμων
  • Το θέμα προς εξέταση δίνεται σε όλους τους μαθητές
  • Κάθε μέλος της ομάδας είναι υπεύθυνος ενός υποθέματος (ο ένας για το υποθέμα x, ο άλλος για το υποθέμα y κοκ)
  • Όλοι οι μαθητές που είναι υπεύθυνοι για το υποθέμα x σχηματίζουν μια ομάδα (group of experts) και το αναλύουν. Το ίδιο κάνουν και οι μαθητές που είναι υπεύθυνοι για τα άλλα υποθέματα
  • Έπειτα γυρνάνε στην αρχική τους ομάδα και διδάσκουν τα υπόλοιπα μέλη αυτά που έμαθαν
2. Συνεργατικό διαγώνισμα

Οι μαθητές στο τέλος κάθε μαθήματος αποφασίζουν μία πιθανή ερώτηση για το διαγώνισμα. Ο καθηγητής διαλέγει ένα ποσοστό (25-50%) αυτών των ερωτήσεων και τις βάζει στο διαγώνισμα.

3. Μικρομάθηση

Ο εκπαιδευτικός διαλέγει 4-5 δυνατούς μαθητές και αυτοί βοηθούν μία ομάδα 5-6 ατόμων, αφού τους εξηγηθούν οι βασικές έννοιες

Και στη συνέχεια …ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της Βαλένσια

2η Μέρα, 12/11/2019

Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Προϋπόθεση για τη 2η μέθοδο διδασκαλίας, το Σχεδιασμό Σκέψης (Design Thinking), η χαρά …το να νιώθουμε εσωτερική πληρότητα

Β. Παρουσίαση και Εφαρμογή της μεθόδου Σχεδιασμού Σκέψης (Design Thinking)

Το υποκείμενο προσπαθεί να βρει λύσεις σε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει π.χ. ο εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει πρόβλημα με τη στάση κάποιων μαθητών, συναδέλφων του, γονιών ή του διευθυντή

Τα βήματα:

  1. Συναισθάνομαι τα προβλήματα και τη θέση του άλλου (empathize) – προσπαθώ να καταλάβω ποιο είναι το περιβάλλον του, οι φόβοι του, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει και να σκεφτώ με τον τρόπο που αυτός σκέφτεται
  2. Ορίζω επακριβώς το πρόβλημα
  3. Βρίσκω λύσεις (τις γράφω όπως μου έρθουν σε sticky notes που κολλάω στον τοίχο, δεν κάνω καμία κριτική στις ιδέες μου, απλώς τις καταγράφω)
  4. Φτιάχνω ένα πρωτότυπο (λύση χειροπιαστή από αυτά που σκέφτηκα διαμορφωμένη ως ένα καλά ορισμένο σχέδιο δράσης)
  5. Δοκιμάζω τη λύση μου (συχνά τα πρωτότυπα αποτυγχάνουν)
  6. Επαναλαμβάνω τα παραπάνω μέχρι να βρεθεί η λύση που επιτυγχάνει

3η μέρα, 13/11/2019

Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Β. Παρουσίαση και Εφαρμογή της μεθόδου της Μάθησης Βασισμένης στο Έργο (Project Based Learning – PBL)

Μια μεθοδολογία που επιτρέπει στους μαθητές να αποκτήσουν τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες του 21ου αιώνα δημιουργώντας έργα που ανταποκρίνονται σε προβλήματα πραγματικής ζωής. Οι μαθητές γίνονται πρωταγωνιστές της δικής τους μάθησης, αναπτύσσουν την αυτονομία και την υπευθυνότητά τους, την ικανότητά τους να συνεργάζονται, τη δημιουργικότητά τους. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός.

Τα βήματα:

  1. Επιλογή του θέματος, που πρέπει να συνδέεται με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Ο εκπαιδευτικός θέτει το θέμα με μορφή ερώτησης, ώστε να διαγνώσει και την προϋπάρχουσα γνώση και τους καλεί να σκεφτούν τι πρέπει να διερευνήσουν ή τι στρατηγική πρέπει να ακολουθήσουν για να απαντηθεί η ερώτηση
  2. Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες
  3. Καθορισμός του τελικού προϊόντος που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές, που μπορεί να έχει διάφορες μορφές: ένα φυλλάδιο, μια καμπάνια, μια παρουσίαση, μια έρευνα, μια κατασκευή …
  4. Γνωστοποίηση στους μαθητές των κριτηρίων βάσει των οποίων θα αξιολογηθούν που εκτός της ποιότητας του τελικού προϊόντος μπορεί να αφορούν και το βαθμός επίτευξης άλλων στόχων πέραν των γνωστικών, π.χ. δημιουργικότητα, συνεργασία, κριτική σκέψη.
  5. Τίθεται χρονοδιάγραμμα των φάσεων της υλοποίησης του έργου, που ο εκπαιδευτικός φροντίζει να τηρηθεί
  6. Φάση Διερεύνησης: Ο εκπαιδευτικός δίνει την αυτονομία στους μαθητές για να αναζητήσουν, να αντιπαραβάλλουν και να αναλύουν τις πληροφορίες που χρειάζονται για διεκπεραιώσουν το έργο. Ο ρόλος του είναι αποκλειστικά καθοδηγητικός.
  7. Φάση Ανάλυσης – Σύνθεσης: Οι μαθητές μοιράζονται τις πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν στην ομάδα, τις ιδέες τους, συζητούν, αναπτύσσουν υποθέσεις, διαρθρώνουν τις πληροφορίες και αναζητούν όλες τις καλύτερες απαντήσεις στην αρχική ερώτηση.
  8. Φάση Υλοποίησης του έργου: Οι μαθητές υλοποιούν το έργο που απαντάει στην αρχική ερώτηση
  9. Φάση παρουσίασης του έργου: Οι μαθητές παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους τι έμαθαν και με ποιο τρόπο αντιμετώπισαν το αρχικό πρόβλημα.
  10. Φάση συλλογικής απάντησης: Αφού ολοκληρωθούν οι παρουσιάσεις όλων των ομάδων, ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να αναζητήσουν συλλογικά την απάντηση στην αρχική ερώτηση.
  11. Φάση αξιολόγησης: Ο εκπαιδευτικός, ο οποίος παρατηρούσε την εργασία των μαθητών σε όλες τις παραπάνω φάσεις, αξιολογεί τις ομάδες σύμφωνα με τα κριτήρια που είχε θέσει.

Στην πρακτική εφαρμογή της μεθόδου PBL, χωριστήκαμε σε ομάδες ανάλογα με το μήνα και τη μέρα γέννησής μας. Η εκπαιδεύτρια δεν αναμείχθηκε καθόλου στη διαδικασία, ζήτησε από μας να μπούμε σε μια σειρά ανάλογα με το μήνα και τη μέρα που γεννηθήκαμε. Στη συνέχεια μας έδωσε τα υλικά (σπαγγέτι και ζαχαρωτά) και μας ανέθεσε να φτιάξουμε την ψηλότερη κατασκευή, χρησιμοποιώντας τα περισσότερα υλικά. Μας γνωστοποίησε ότι εκτός από την ποιότητα της κατασκευής μας, θα αξιολογηθεί και η κριτική μας σκέψη, η δημιουργικότητά μας και η ομαδικότητα που θα χαρακτηρίζει την κάθε ομάδα. Όποτε τελείωνε η κάθε φάση του έργου, μας έδινε το χρόνο που είχαμε στη διάθεσή μας για την επόμενη. Όσο εμείς δουλεύαμε, η εκπαιδεύτρια τριγυρνούσε στο χώρο και παρατηρούσε τις ομάδες. Στο τέλος παρουσιάσαμε τις κατασκευές μας και ακολούθησε η αξιολόγηση βάσει της πληρότητας των προδιαγραφών (υψηλότερη αξιολόγηση πήρε η ψηλότερη κατασκευή που χρησιμοποίησε τα περισσότερα υλικά) αλλά και των υπόλοιπων κριτηρίων

4η μέρα, 14/11/2019

 Α. Happiness Jar (το βάζο της χαράς)

Β. Παρουσίαση και Εφαρμογή του εργαλείου Mandala

To mandala είναι ένα εργαλείο οπτικής αναπαράστασης (κολάζ φωτογραφιών από εφημερίδες και περιοδικά) του οράματός του υποκειμένου για το μέλλον του, για παράδειγμα αυτό που ο μαθητής θέλει να γίνει, να σπουδάσει ή να επιτύχει. Είναι ένα εργαλείο που οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν για:

  • Να δώσουν ευκαιρία στους εαυτούς τους και τους μαθητές τους για προβληματισμό και ενδοσκόπηση για το μέλλον.
  • Σχεδιάσουν το προσωπικό, ακαδημαϊκό και / ή επαγγελματικό όραμά τους.
  • Προσδιορίσουν τα προσωπικά χαρακτηριστικά που επιλέγουν να κρατήσουν μέλλον και εκείνα που επιλέγουν να τροποποιήσουν.
  • Να καθοδηγήσουν τους μαθητές στη λήψη αποφάσεων.
  • Βοηθήσουν τους μαθητές στον ακαδημαϊκό και επαγγελματικό προσανατολισμό τους.

Οι μαθητές παίρνουν ένα φύλλο χαρτιού όσο μεγάλο θέλουν (Α4, 2 Α4 κολλημένες με σελοτέιπ, κοκ) και το χωρίζουν σε 4 διακριτά τεταρτημόρια Α, Β, C, και D. Ο εκπαιδευτικός τους μοιράζει ψαλίδια, εφημερίδες, περιοδικά και σελοτέιπ και τους αφήνει να δημιουργήσουν

Στο τεταρτημόριο Α (vision) περιγράφουν, πάντα μέσω εικόνων, το όραμά τους (στόχοι, επιθυμίες κλπ)

Στο τεταρτημόριο B (learning) περιγράφουν τα εργαλεία, τις ικανότητες, τις τεχνικές, τις γνώσεις που πρέπει να αποκτήσουν, για να γίνει το όραμα πραγματικότητα

Στο τεταρτημόριο C (unlearning) περιγράφουν τις αρνητικές συνήθειες, τους παράγοντες που τους απομακρύνουν από το όραμά τους ή τους απομυζούν την ενέργειά τους (φόβοι, πεποιθήσεις, άνθρωποι)

Στο τεταρτημόριο D (social emotional) περιγράφουν τα πράγματα ή τους ανθρώπους  που τους κάνουν χαρούμενους,  αυτά που απολαμβάνουν, που τους γεμίζουν ενέργεια

Χρειάζονται 3 ώρες για τη χρήση του mandala στην τάξη. Είναι ένα εργαλείο που επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να γνωρίσουν πραγματικά τους μαθητές τους, καθώς μία φωτογραφία μπορεί πιο εύκολα να κάνει τους ανθρώπους να εκφράσουν συναισθήματα που δεν μπορούν να εκφράσουν με λέξεις. Υπάρχει περίπτωση να φέρει και σκληρά πράγματα στην επιφάνεια, όπως ότι αλλού είναι το όραμά μου και αλλού πηγαίνω.

Στην πρακτική εφαρμογή μας ζητήθηκε να εκφράσουμε μέσω mandala ποιοι είμαστε και ποιοι θέλουμε να γίνουμε στο μέλλον (σε 5, 10 ή 15 χρόνια).

5η μέρα, 15/11/2019

Αφού αξιολογήσαμε το σεμινάριο που παρακολουθήσαμε όλη την εβδομάδα, επισκεφτήκαμε το σχολείο Β/θμιας βαθμίδας IES Benlliure της Βαλένσια. Είχαμε την ευκαιρία να ξεναγηθούμε στους χώρους του, να ενημερωθούμε για τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει (Γενική και Τεχνική Εκπαίδευση), για τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα στα οποία συμμετέχει και να συνομιλήσουμε με τους συναδέλφους μας από την Ισπανία για θέματα που απασχολούν όλους στη δουλειά μας: οι σχέσεις μας με τους μαθητές μας, οι συνθήκες εργασίας μας, οι σχέσεις μας με τους γονείς.

Στη συνέχεια επιστρέψαμε στο χώρο του ESMOVIA για να μας απονεμηθούν οι βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης του σεμιναρίου

Το μεσημέρι, ο φορέας επιμόρφωσης ESMOVIA, μας πήγε σε μια αγροικία, όπου όλοι μαζί μαγειρέψαμε και γύρω από ένα τραπέζι φάγαμε αυθεντική paella valenciana.

Στον ελεύθερο από το σεμινάριο χρόνο, περπατήσαμε την όμορφη πόλη της Βαλένσιας, γευτήκαμε τις τοπικές της γεύσεις και επισκεφτήκαμε τα μνημεία της.

Σε ευχαριστούμε ERASMUS+!!!!!!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s